Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2008

Ταξιδεύοντας στην ανθρωπομορφική γεωγραφία τού Ανδρέα Νικολάου


"….'Η τέχνη του Ανδρέα Νικολάου φέρνει στο νου τη μυστικοφιλοσοφική διατύπωση του Οδυσσέα Ελύτη στο «Άξιον Εστί», ως είδος αίσθησης από ύλη σε ιδέα, από το φυσικό στον πνευματικό κόσμο. Ουσιαστικά η δουλειά του είναι μια μεταστροφή της φυσικής ύπαρξης, που της αφαιρέθηκαν αναγνωρίσιμα στοιχεία για να θεωρείται ως μια μεταφυσική κατάκτηση, ως μια εξιδανίκευση των παρορμήσεων της ύλης και της απεικόνισής της…. Η ανθρωπομορφική εικονογραφία που επινόησε ο Νικολάου ακολούθως μετατρέπεται σε χορογραφία και δράμα. Ο καλλιτέχνης μελετά την ιεροτελεστία της κίνησης και κεντρίζει τη δική του και τη δική μας πνευματικότητα….''
Giuliano Serafini
Ιστορικός-Κριτικός Τέχνης
«Το απόλυτο σώμα» Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Ρώμη - 2003

Η εικόνα “http://www.goculture.gr/articlefiles/1472-5392-01.jpg” δεν μπορεί να προβληθεί επειδή περιέχει σφάλματα.

O Ανδρέας Νικολάου γεννήθηκε στην Κύπρο το 1966. Σπούδασε στην Ακαδημία Τέχνης του Μονάχου και με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, στο εργαστήριο του Π.Τέτση.

http://www.enet.gr/online/dspphoto?id=210257

Έχει ήδη 27 ατομικές εκθέσεις και πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ανάμεσά τους το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Ρώμης παρουσίασε το 2003 αναδρομική έκθεση της δουλειάς του και το Μουσείο Πιερίδη, μέλος του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Λαϊκής Τράπεζας της Κύπρου, παρουσίασε το 2005 στην Κύπρο την έκθεση με θέμα «Το πορτραίτο του Μινώταυρου».
Έργα του βρίσκονται στην Eθνική Πινακοθήκη-Αθήνα, την Κρατική Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης-Λευκωσία, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Ρώμη, την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών-Αθήνα, το Υπουργείο Πολιτισμού-Αθήνα, την Πινακοθήκη Πιερίδη, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

"….Είναι σαφές ότι ο ζωγράφος μας απευθύνεται μέσα από ένα καλά διαρθρωμένο εικαστικό λεξιλόγιο και ότι μας μιλά με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο για τον μυθολογικό κόσμο που απεικονίζει, αυτόν που σιγά-σιγά ανιχνεύουμε, είτε ερμηνεύοντας τις μορφές είτε διαβάζοντας και τους τίτλους. Σε κάθε περίπτωση, ο ζωγράφος καθοδηγεί το βλέμμα μας μέσα από την ίδια φιλοσοφία και σκηνοθεσία: Μια αόρατη πηγή φωτός διασπά το σκοτάδι και φέρνει στην όψη τα σώματα ή τα συμπλέγματα που αντικρίζουμε. Το ενσταντανέ μοιάζει να έχει άκρα κρισιμότητα και ρευστότητα, ωσάν ο ζωγράφος να εισέβαλε σ’ έναν απόκρυφο κόσμο άλλων διαστάσεων και απέσπασε για λογαριασμό μας το κορυφαίο στιγμιότυπο, το οποίο αντικρίζουμε με επίγνωση πλέον της ιερότητας και της μνημειακότητάς του. Κατά κάποιο τρόπο ο θεατής διαισθάνεται ότι διεισδύει στο βάθος των συμβόλων που αντικρίζει, στο σταματημένο χρόνο τους…''
Χάρης Καμπουρίδης
Ιστορικός Τέχνης,
μέλος της Academia Europaea


''...Υποβλητικά, αισθησιακά όσο και νοητικά ιδεογράμματα τα γυμνά του, μας απογειώνουν τόσο πνευματικά όσο και συγκινησιακά, σε σημείο μάλιστα που να μας προσφέρουν μιαν όσο γίνεται πιο ήρεμη και αντιπροσωπευτική γεύση αυτής καθεαυτής της κοσμογονίας στην πιο εύληπτη για εμάς διάστασή της. Υποβολή που εξαγνίζει το σώμα, αναπλάθοντας μέσα από αυτό την ψυχική αύρα σε μια δίχως προηγούμενο άμεση έκφανσή της. Έκφανση που καθιστά τη ζωγραφική του Ανδρέα Νικολάου υπέρτατη, κοσμογονική έκφραση αυτής καθεαυτής της αίσθησης της ζωής σε όλες της τις διαστάσεις…''
Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν
Δρ. Ιστορικός της Τέχνης-τεχνοκριτικός

Με 30 έργα του, ο Ανδρέας Νικολάου πραγματοποιεί την πρώτη του έκθεση στη Θεσσαλονίκη, στην Αίθουσα Τέχνης Atrion, έως τις 5 Μαρτίου. Στην έκθεση, με τίτλο «Το Ταξίδι», ο Ανδρέας Νικολάου θα παρουσιάσει 30 συνολικά έργα ζωγραφικής με κεντρικό θέμα τον άνθρωπο. Η έκθεση αυτή αποτελεί συνέχεια της τελευταίας του δουλειάς, μόνο που αυτή τη φορά τα ιδεατά σώματα του χθες γίνονται συγκεκριμένοι καθημερινοί άνθρωποι που ζουν ανάμεσά μας. Νεαρά άτομα σε αναμονή για ένα «Ταξίδι» στο άγνωστο, για τη ζωή που έχουν μπροστά τους.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
"Το Ταξίδι"
12 Φεβρουαρίου - 5 Μαρτίου 2008
Atrion Gallery
Τσιμισκή 94
Θεσσαλονίκη