"Το φάντασμα της όπερας"
Περιοδικό ΠΟΙΗΣΗ τευχ. 14. σελ. 138
Των φυσικών των χαρισμάτων μαρασμός,
Των επίκτητων αποθερισμός,
Της υστερίας οργιώδης βλάστηση:
Αυτά με συγκροτούν ως μητέρα.
Αλλά ως ουρανός διαφέρω.
Διαθέτω όλα όσα κανείς δεν χρειάζεται:
Ασύνορη έκταση, βυθό αχανή, καρτερία,
Ως και το πάμφωτο φεγγάρι.
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου
Λιμός
Νεφέλη, 2007
Συνέντευξη: "Η ποίηση αποτελεί μια ζωή δικαιότερη απ την πραγματική. Γι αυτό πιο αντάξια του ανθρώπου"
Εφημερίδα Η Αυγή 30/10/1997
Τίτλοι στη βάση ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ:
ΙΙΙ. (Πρόπλασμα για τη μάσκα της)
Απλώνεις απαλά τη μαρμαρόσκονη
Με το δέρμα το ζεστό να δέσει,
Και με την κίνηση που αλλάζουμε σελίδα
Την αφαιρείς, για να δεις την αλήθεια:
Βλέφαρα που ανοίγουν στο βυθό.
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου
Λιμός
Νεφέλη, 2007
Συνετός άνθρωπος και νά 'ναι εκτός εαυτού;
Μέρες που είναι, θα το δούμε κι αυτό.
Να βγάζει και να πετά το σακάκι του,
Ν' αδειάζει μες στο δρόμο τις τσέπες
Και να εξατμίζεται εντός δευτερολέπτων
Σαν να ήταν από πτητική μελάνη.
Κι αυτό θα δούμε κι άλλα.
Τη βροχή να μένει ακίνητη πάνω απ' τη χώρα,
Τα υδάτινα καρφιά της μετέωρα
πάνω από τον βρυχηθμό της πνοής μας.
Τα κρύα προβατάκια των άστρων
να βόσκουνε μια τέτοια βροχή
Και ο μονόφθαλμος ο παρατηρητής των πάντων
Να κλείνει πια το τερατώδες του βλέφαρο.
Ετσι μπορεί να τελειώσουν όλα.
Και ν' απομείνουμε εκεί που ήμασταν πάντα:
Βλάκες γλυκά αποσβολωμένοι
Μες στο Χάος.
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου
Λιμός
Νεφέλη, 2007
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Εδώ είμαι, στο σπιτάκι του σκύλου.
Τρώω χώμα, πίνω φόβο,
Καμιά φορά κοιτάζω τ’ άστρα.
Ποτέ δεν έχασα το σεβασμό μου προς αυτά.
Κι αν τα γαυγίζω, δεν μου μένει πλέον
Άλλος τρόπος να γράψω στίχους
ΦΩΣ
Να γίνουμε σοφοί σημαίνει
Μια δυνατότητα αρώματος
Κατά την εκπνοή.
Την τελευταία.
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου
Ελάχιστα Πριν
Νεφέλη, 2005
ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ, τευχ. 70, σελ. 113
Είναι ο μονόλογος ενός ρηξικέλευθου, πολύπαθου και πολύτροπου συγκατοίκου μας στο κελί του κόσμου. Οι ετυμηγορίες του αποτεφρώνουν ό,τι έμαθε τα προηγούμενα χρόνια να θεωρεί εκ των προτέρων υψιπετές, σοφό και αναγκαίο. Στο "Φως" ανατρέπεται ριζικά η όλη γνωσιολογική τάξη. Η αποκαθήλωση είναι συνειδητή και γι' αυτό οριακή. Το ψεύδος της πολιτισμικής αλήθειας ξεσκεπάζεται.
Δεν έχω να βαδίσω αλλού
Παρά μόνο πάνω στα βήματά μου.
Έχουν από ώρα γυρίσει πίσω.
Άλλα -τώρα δα- ξεκινάνε.
Πάντα βαδίζει γύρω μου
Ο εαυτός μου.
Αλλά εσύ, μουσική, φοράς πούπουλα.
Δεν γράφεις χνάρι στον αέρα.
Κανείς ποτέ δεν θα μάθει
Τους περιπάτους μας.
Φορτίο
Καστανίωτη, 1997
Περιοδικό ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ, τεύχ. 85
Κι άλλα τσιμπολογήματα...
Για το κυπαρίσσι των εργατικών
Αλλά η μεγαλύτερη ίσως αρετή της ποιήτριας εδράζεται στην ικανότητα, να μην αφήνει ανεξέλεγκτη τη συγκινησιακή της φόρτιση. Θέματα όπως η φθορά, ο θάνατος, οι καθημερινές ή και οι μεταφυσικές ακόμα αγωνίες, διυλίζονται εξαντλητικά, έτσι ώστε μόνο η υποψία της οσμής των να φθάνει στην αντίληψή μας…
Είναι βέβαιο πια ότι η ποιήτρια, σε κάθε καινούργιο βήμα χρησιμοποιεί την πείρα των έως τώρα κατακτήσεών της και ίσως εκεί να οφείλεται η σταθερά ανοδική της πορεία…
Τάκης Μενδράκος
Εφημερίδα Η ΑΥΓΗ, 6-10-1995
Για το κυπαρίσσι των εργατικών
…Οι καινούριοι στίχοι της Δ. Χριστοδούλου αναμετριούνται - όπως και τα παλαιότερα επιτεύγματα της ποιήτριας άλλωστε - με την παράδοση και τη μοντερνικότητα σε γόνιμο αγώνα. Τολμηρές λυρικές συλλήψεις σε τόνους μινόρε και εικόνες θρησκευτικής μεν καταγωγής, πλην όμως άρδην αιρετικές - αιρετικές ακόμα και για τις μέρες μας, τις τόσο χορτασμένες από "αποκαθηλώσεις" - που αγκαλιάζουν έρρυθμα το σύμπαν των ήχων και απηχήσεων, από όπου ξεπηδάει η ατόφια ποίηση, συντίθενται στις σελίδες, της συλλογής σε ρήματα όντως καινοφανή για τα ελληνικά γράμματα…
Γιώργος Κεντρωτής
Περιοδικό ΔΙΑΒΑΖΩ, τεύχ. 355
Για το προς τα κάτω
…Στο τελευταίο της βιβλίο που επιγράφεται, όχι τυχαία, "ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ", η ποιήτρια συνθέτει ένα σπονδυλωτό "σκηνικό ποίημα", με την έννοια ότι αυτό "ντύνεται" με κάποια υποτυπώδη σκηνογραφικά στοιχεία. Η ηρωίδα του είναι μια γυναίκα που οδεύει προς το γήρας, και αναμετριέται με το χρόνο, τη συναισθηματική φθορά, τους έρωτες που πέρασαν, το μέλλον που δεν έχει μέλλον! Αυτή η γενναία αναμέτρησή της παίρνει τη μορφή μιας αποχαιρετιστήριας επιστολής με πιθανό παραλήπτη τον αναγνώστη και είναι γραμμένη με την τεχνική του εσωτερικού μονολόγου. Ωστόσο δεν πρόκειται για μια "επιστολή' νοσταλγική αλλά βαθύτατα στοχαστική, τρυφερά συγκινητική, με υψηλούς λυρικούς και τραγικούς τόνους.
Περιοδικό ITHACA, τεύχ. 3
Για το προς τα κάτω
Η Δ.Χ. Χριστοδούλου προτείνει εδώ, με ρηματική συνέπεια κι ευελιξία, μία ακόμη γενναία επανεξέταση στοιχείων του ηρακλείτειου σάρματος, ορισμένων δηλαδή σημασιολογικά διφορούμενων, δήθεν ευκαταφρόνητων υλικών του καθ' ημέραν βίου. Η λεκτική ευγένεια, η ακριβολογία που αγγίζει ενίοτε τα όρια της απόλυτης πιστότητας, η ανάδειξη του ευτελούς σε διαχρονική αξία, η υποβλητική χωροταξία και ο υπαινικτικός, διακριτικός πάντα ποιητικός λόγος συνιστούν τα κύρια γνωρίσματα της γραφής αυτής, που θέλησε να αυτοπροσδιοριστεί μ' έναν επαγωγικό, μεταλυρικό τρόπο.
Γιώργης Βέης
Περιοδικό ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ τευχ.57
"Το να αισθάνεται κάποιος αναίσχυντος, επειδή αντιλαμβάνεται ότι έχει πεθάνει, είναι ίσως το τελευταίο οχυρό της αξιοπρέπειάς του. Ένας αταβιστικός ρομαντισμός, μια γραμμένη στα χρωμοσώματα τύψη; Μάλλον μια αποφασιστική βουτιά μες στην Τρύπα, που έσκαψε με τα δάχτυλά του στο κούτελο φτάνοντας μετά δυό χιλάδες χρόνια στο τέλος ενός επαγωγικού συλλογισμού"
Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου
"Το φάντασμα της όπερας"
Περιοδικό ΠΟΙΗΣΗ τευχ. 14. σελ. 136